tirsdag 1. februar 2011

Brå-sterk

Uansett om min gode venn Ragnvald Reed, topp langrennsløper, teknikk- og smøreekspert fra Lommedalen, påstår at treningsmaskinen Brå-sterk blir produsert i verna bedrift i Trøndelag, og uansett om den er ganske billig i innkjøp, så bygget jeg min egen Brå-sterk her en dag. Kun for moro skyld, og kun av materialer jeg hadde liggende. Dvs. jeg måtte kjøpe inn 4 møbelhjul fra Biltema.

Samlet kostnad: 100,-. Tidsforbruk: 1t 15 min. Tilsvarende én normal treningsøkt, altså.

Det sies jo at vi langrennsamatører strengt tatt ikke trenger å trene spesielt på styrke, jfr. denne diskusjonen. Dvs. det skader jo ikke, men det er vel først og fremst kondisjonen det skorter på i de turrennene vi går. Vi er ikke sprintere som trenger noe maksstyrke. Men som et supplement kan jeg ikke tenke meg at det er feil å trene litt spesifikk stake-styrke. Det er nettopp denne lille over-kapasiteten man trenger når man jobber seg gjennom kupert terreng. Det er godt å kjenne at arm-muskulaturen "svarer" når man staker seg over en liten kul, eller man jobber seg inn i en motbakke og vinner noen meter før man må ut i diagonal.

Og når det regner og er mørkt, og det står "trening" på planen, da er det koselig å gå bort i uthuset og kjøre en innendørs styrkeøkt på min hjemmelagde Brå-sterk.

For de spesielt interesserte. Man trenger selvsagt et uthus, en kjeller eller en garasje med litt plass i lengden, ca 4 meter. I bredden holder det med 1 meter. Jeg hadde flaks og hadde omtrent alt jeg trengte liggende fra før:
  • 2 stk 2/4-bjelker, ca 3 meter lange (A), pluss en 30 cm bit ekstra (B) som sammenføyer bjelkene øverst, og danner en naturlig "krok" som hektes på holderen på veggen.
  • 1 stk 2/4 bjelke på ca. 1 meter (C), og hvis man ikke har et uthus eller en garasje der stenderverket er åpent, så trenger man 2 stk 2/4-bjelker på ca 1 1/2 - 2 meter (D).
Til trilleplata og selve tralla trenger man:
  • 1 stk gulv-sponplate (240 x 60) (E, H)
  • 1 stk 6-toms planke som brukes som guide for hjulene (F)
  • 4 møbelhjul uten styring, fås på Biltema
  • 1 stk list som stopper trallen (G)


I tillegg trenger man litt tau og noe å feste tauene i. Jeg brukte det jeg hadde, blått billig tau fra Clas Ohlson og noen lange tykke spikere. Men her kan man med fordel bruke andre typer tau, kanskje feste de i noen øyer med karabinkroker slik at man kan variere lengden enkelt, og til håndtakene kan man sikkert benytte korkgrepet fra ordentlige staver, jeg tror man får kjøpt slike løse.

Jeg har ingen justeringsmulighet på trilleplata i høyden, det er en svakhet. Jeg kunne satt på en 2/4-bjelke til, men siden jeg hekter trilleplata over bjelken med en annen bjelke, tar det så mye plass at en ny høyde ville blitt mye høyere eller mye lavere. Vinkelen på trilleplata er ca 25 grader (kan jeg ha målt og regnet riktig? Må dobbeltsjekke), og det føles tungt nok å dra seg til topps i denne vinkelen. Etter noen serier på 10 opptrekk er armene temmelig møre. Men det betyr vel at den virker.

Gulv-sponplata er delt på langs, da har man en flott 30 cm bred trilleplate som er glatt og hard. Hjulene går fint på den, men de gnisser litt borti guiden i midten, uten at det er noe problem. Guiden i midten er kune et 6-toms kledningsbord som hjulene på tralla såvidt går klar av. Tralla har jeg laget 80 cm lang, men det er for mye. Tror ikke man trenger lenger tralle enn 60 cm. Sett hjulene i hjørnene, ellers vipper tralla. Som "padding" har jeg en bit av en gammel treningsmatte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar